Ијан Рич о будућности аудиолошких простора и акустичком дизајну усмереном на човека
Са преко 45 година искуства у акустици и аудиологији, Ијан Рич је обликовао сектор ретком мешавином техничке стручности и људског фокуса. Он има причу за скоро све и свакога, укључујући чак и оца Доналда Трампа. Живи на мирној фарми у Великој Британији и зна имена свих кокошака и патака које живе заједно са његовом породицом. Данас, он у DECIBEL доноси не само животно искуство већ и јединствену перспективу о томе колико је индустрија стигла и куда се креће.
Ијан је започео своје путовање као руководилац пројеката, пружајући решења за контролу буке у различитим индустријама. Али аудиологија је заиста привукла његово интересовање - простори који нису били скривени иза зидова, већ су се свакодневно користили како би помогли људима да боље чују. „Многи акустични пројекти нестају у конструкцији зграде“, сећа се Ијан, „али аудиолошке собе су веома видљиве и користе се свакодневно. Волео сам да могу да видим нешто веома опипљиво као резултат наших напора.“ Још увек се сећа узбуђења свог првог завршеног пројекта: три аудиолошке собе у Краљевској болници Вустер 1979. године, тренутка који је означио почетак доживотне посвећености унапређењу слушних окружења.
„Свет је веома бучан, а ја помажем људима да га учине тишим, често правећи посебне просторије како би се бука држала унутра или напољу. Важно је да живимо у тихом свету јер то одржава слух свих безбедним и да правилно функционише.“ – управо тако би Ијан описао шта ради петогодишњаку.
Од његове прве аудиолошке собе у викторијанској болници до пионирских националних стандарда и замишљања звучно маскираних соба будућности, Ијанова прича је ретко и инспиративно путовање кроз еволуцију акустике, архитектуре и здравствене заштите.
Након тако дуге и угледне каријере у сектору акустике, шта вас је код DECIBEL-а навело да се придружите тиму?
Сећам се, након првог сусрета са DECIBEL тимом пре око 5 година, како су се радовали новим идејама за контролу буке . Велики део контроле буке потиче још из 1950-их, а ми смо то увек радили на тај начин. Ово је била компанија која је била веома „способна“ за широк спектар производа. Није била тешка одлука да се придружимо и помогнемо.
Које су биле неке од најзначајнијих промена које сте приметили у акустичној технологији и пракси током раних фаза ваше каријере?
Радио сам за компанију која је заиста била први пионир у аудиолошком тестирању. Са врло мало специјализованих компанија за акустику, пронашао сам прилику да помогнем аудиолозима да реше многе проблеме које би имали код погрешних дијагноза услед спољашње буке. Током година, стандарди које смо дефинисали и производи које смо направили постали су индустријски стандарди, а закони и спецификације су развијени из нашег раног развојног рада.
Такође се сећам да је већина производа за контролу акустике првобитно дизајнирана за проблеме индустријске буке. Решења су стога увек изгледала веома индустријски. Како се архитектонска контрола буке развијала, исти производи су преношени и на крају смо добијали веома ружне пројекте. Развој естетски пријатних кабина за контролу буке и аудиолошко тестирање је трајао неко време!
Осврћући се уназад, који су били неки од највећих изазова са којима се акустични сектор суочио у својим раним годинама и како су ти изазови решени?
Највећи изазов за рану контролу буке у индустрији био је тај што је то био трошак, али није било исплативости, па је постојала невољност за улагање. Пројекти који су могли да покажу исплативост су настављени, често је било тешко то показати, док је важност здравља радника била ниског приоритета. У свету архитектуре постојало је мишљење да би све било добро ако би се минерална вуна или пена нанели на зидове. Оригинални концепт кутије за јаја на зиду.
Моја омиљена прича о повраћају инвестиције у контролу буке је везана за Фреда Трампа (оца Доналда Трампа) који је схватио да уз контролу буке у котларницама својих зграда у стамбеним блоковима у Њујорку може да приближи станове котларницама, што би довело до већег прихода и већих кирија. Разматрање контроле буке на почетку сваког пројекта је неопходно и најекономичније. Санативна контрола буке је скупа!
Наука о акустици се брзо развијала. Сада је то веома популарна академска област са много истраживања и развоја усмерених на покушај побољшања квалитета звука и смањења утицаја буке.
Како се технологија развијала, тако су се морали развијати и наша индустрија и наша решења. Као и у свим инжењерским областима, праћење најновијих достигнућа и разумевање како наша индустрија може утицати на та достигнућа или је под утицајем тих достигнућа, од највеће је важности.
У аудиологији , технолошки напредак у слушним апаратима се драматично побољшао – квалитет теста слуха ради одређивања идеалног решења за клијента постаје најважнији – тако да је окружење за тестирање морало да се развије како би се осигурао најбољи исход за наше клијенте.
Једно од најзадовољнијих подручја наше индустрије су аудиолошке установе за малу децу (педијатријска аудиологија) – неопходно је створити тактилно и удобно окружење за децу да седе и буду тестирана – довољно простора да се не осећају клаустрофобично и да аудиолози производе мале звукове око детета како би видели да ли им слух функционише нормално. Помагање малој деци са проблемима са слухом може значајно побољшати квалитет њиховог живота и њихову способност да уче и играју се. То је изузетно задовољавајући део мог посла.
Како се разумевање односа између звука и људске перцепције развијало током протеклих деценија?
У једном тренутку није било потребе за акустичном контролом. Свет је био тихо место! Онда, како смо правили више буке, ствари су се промениле. Још крајем 18. века, морнари су извештавали да нису могли да чују након што су испалили велики број топова у бици.
Са индустријском револуцијом дошла је и прва озбиљна бука. У почетку није било правог појма о последицама рада у тешкој индустрији, закивању челика, огромним ткаоницама и широком спектру извора буке. Погоршање слуха постало је део посла, није постојао осећај за здравље на раду, а радници су знали да ће се то догодити. Данас је добро познато о опасностима од високог нивоа буке, уз све врсте мера контроле буке и правне заштите.
Сада постоји значајно побољшање квалитета звука путем аудио уређаја и сви свакако уживају у искуству чистог звука. Од раних дана грамофона, постојала је стална и прогресивна жеља за побољшањем квалитета звука снимања и репродукције музике и говорног гласа.
Ово је праћено повећаним разумевањем заштите слуха и штете коју бука може имати на наше дугорочно здравље – не само на наш слух већ и на наше срце и ментално благостање.
Годинама сам радио у индустрији која је била у првим редовима развоја звука и заштите од буке. Заиста је мотивишуће знати да сам, заједно са својим колегама, купцима и добављачима, допринео овом напретку, помажући нам свима да имамо бољи квалитет живота, дуго у старости.
Можете ли описати посебно незабораван пројекат или искуство из ваше ране каријере које је значајно обликовало вашу перспективу о акустици?
Давно сам помагао на многим пројектима у Краљевској националној болници за грло, нос и ухо, која се тада налазила у Грејс Ин Роуд у Лондону. Била је то једна од водећих болница за оториноларингологију и аудиологију на свету. Увек сам се осећао као део тима који помера границе.
Који је најисплативији аспект ваше дуге каријере у овој области?
Претпостављам да знам да сам могао да помогнем у дијагностиковању проблема са слухом многим људима широм света и да сам био укључен у истраживање здравља слуха са неким од водећих стручњака за заштиту слуха. Посебно сам био задовољан пројектима у Гани и Гамбији где слух није увек био висок приоритет. Помагање у пројектовању неких од водећих светских ОРЛ центара увек је био врхунац.
Из ваше перспективе, како се DECIBEL-ов фокус на аудиолошки сектор разликује од његовог рада?
Мислим да нисмо ограничени оним што се догађало и да можемо да понудимо нове концепте у погледу акустике и естетике.
ДЕЦИБЕЛ-ов приступ се, у много чему, разликује од других у нашој области. ДЕЦИБЕЛ је у сржи инжењерска компанија. Наш инжењерски тим има широк спектар искустава и квалификација из акустике и других инжењерских дисциплина.
Са искусним и квалификованим инжењерима у областима акустике, грађевинарства, електромеханичког, па чак и рударског инжењерства, можемо на тржиште понудити широк спектар знања и искустава. DECIBEL је развио и наставља да развија многе нове и иновативне производе који допуњују аудиолошки сектор. Од тешке пандемије COVID-19, сада смо у могућности да обезбедимо микробиолошке завршне обраде аудиолошких кабина како бисмо ограничили потенцијалну миграцију клица. Такође, можемо да пружимо решења која испуњавају савремене противпожарне прописе и додамо аутоматизацију и комплементарне технологије где је то потребно.
Често се од нас тражи да радимо ствари које нико никада раније није урадио – волимо ове изазове!
Који су изазови у индустрији за различите центре за слух?
Не постоји универзални дизајн који одговара свим локацијама за аудиометријске просторије. Све зграде ће имати различите проблеме са буком које треба решити, било у згради или споља. Стога сви пројекти захтевају одговарајућа структурна и акустична истраживања како би се дошло до правог дизајна. Такође, најважније је прегледати детаље шеме са корисницима како би се осигурало да је све на правом месту за њихов конкретан рад, све до изгледа и боја просторије.
Који су типични стандарди за аудио кабине?
Уопштено говорећи, идеалан ниво позадинске буке у клиничкој аудиолошкој просторији за тестирање је око NR20.
Историјски гледано, постојало је много стандарда, а земље су усвајале своје.
Данас је најприхваћенији стандард ISO 8253 широм Европе, док Америка ради по ANSI стандардима. ISO 8253 води максималне дозвољене звучне притиске у 1/3 октаве од 31,5 Hz до 8000 Hz. Постоје мале варијације у зависности од одређених тестова као што су чисти тон и коштана проводљивост, звучно поље и говорна аудиометрија. Време реверберације би обично било мање од 0,25 секунди.
Који су неки од најузбудљивијих технолошких достигнућа која сте недавно видели у акустичном сектору?
Аудиологија је вероватно напредовала у естетици пружајући далеко пријатније и опуштајуће окружење за пацијенте и особље. Одређене компоненте су се промениле, посебно врата која су у прошлости изгледала као да се пацијент уноси у индустријски фрижидер пун замрзнуте хране.
Кључна ствар која ме је привукла компанији DECIBEL је њихова страст за развојем нових и иновативних решења и усвајањем модерне технологије. DECIBEL-ов MUTE систем је револуционаран јер нуди систем звучне изолације који је много тањи и ефикаснији од традиционалних приступа звучној изолацији у домаћинствима и пословним објектима. DECIBEL је такође усвојио системе за поништавање буке и маскирање буке који нашим клијентима пружају шири спектар опција.
Како је све већи фокус на благостање и дизајн усмерен на човека утицао на област акустике?
Традиционални акустични дизајн се често првенствено фокусирао на контролу буке и испуњавање регулаторних стандарда (као што су време реверберације, изолација и нивои позадинске буке). Дизајн усмерен на човека наглашава како се људи осећају у простору, што је довело до веће пажње посвећене перципираном квалитету звука, не само нивоима децибела. Сада разматрамо како звук утиче на ниво стреса, фокус, расположење, па чак и квалитет сна. Ово је посебно важно у аудиолошким собама за децу.
По вашем мишљењу, какву улогу игра одрживост у модерном аудиолошком сектору?
Радост рада у аудиологији јесте да помогнем у побољшању квалитета живота генерацијама које долазе. Акустика је наука о животној средини, а бука је подједнако загађење као дим или нивои угљеника. Као компанија која је страствена према животној средини у којој живимо; такође смо страствени према широј животној средини и заштити природних ресурса наше планете. Из тог разлога, тежимо да дизајнирамо производе који ће трајати цео живот и да користимо материјале који се могу рециклирати и поново користити након њихове дуготрајне практичне употребе.
Како су се методе звучне изолације и контроле промениле током година?
Одавно је утврђено да густина игра важну улогу у звучној изолацији. Постоји много више науке о томе од овога, али што је зид гушћи, то је звучна изолација боља. Међутим, побољшања у материјалима и промене у архитектонским трендовима подстакле су потражњу за иновативнијим и одрживијим производима. Сада разумемо да је раздвајање слојева и пригушивање између слојева неопходно. Додавање винила са масом може помоћи у подешавању одређених фреквенција, допуњујући системе изолације. ПЕТ је релативно нови развој направљен од рециклираних пластичних флаша и вуне; то је еколошки прихватљив начин поновне употребе пластичног отпада за велику корист од нашег окружења за слушање.
Шта људи обично не знају о тестирању слуха? Да ли постоји уобичајено погрешно схватање?
Апсолутно! Тестови слуха не проверавају само колико гласан звук мора бити пре него што га можете чути. Свеобухватни тестови слуха такође проверавају разликовање говора, фреквентну осетљивост и како ваш мозак обрађује звук, посебно у бучним окружењима. Можда „чујете“ звук, али га не разумете јасно, то је другачија врста проблема.
Из ваше перспективе, како је напредовало разумевање утицаја буке на људско здравље и благостање?
Разумевање утицаја буке на људско здравље и благостање изузетно је напредовало последњих деценија. Оно што се некада сматрало само сметњом сада се препознаје као велики проблем јавног здравља који утиче на све, од сна, преко здравља срца, до когнитивних функција.
У прошлости је бука била само сметња. Сада знамо да изложеност буци, чак и на релативно ниским нивоима, може имати озбиљне дугорочне последице по физичко и ментално здравље.
Која су нека од кључних разматрања при дизајнирању акустичних решења за особе са специфичном слушном осетљивошћу?
Одлично питање и изузетно важно, посебно како свест о неуродиверзитету, поремећајима сензорне обраде и инклузивном дизајну наставља да расте. Приликом пројектовања акустичних окружења за особе са специфичном слушном осетљивошћу (као што су аутизам, АДХД или ПТСП), фокус се помера са пуке контроле звука на сензорно благостање.
Важно је разумети неке параметре:
- Контрола над звучним окружењем (дозвољавање људима са поремећајима сензорне обраде помаже у превазилажењу анксиозности – ако могу да контролишу јачину звука, њихова анксиозност може да нестане).
- Смањење реверберације и одјека – људима са проблемима сензорне обраде је тешко да обраде звук у реверберационим просторима – чак и људи са једноставним губитком слуха имају потешкоћа у овим окружењима.
- Минимизирање изненадних и непредвидивих звукова (на пример, залупавање врата, бука радника)
- Врсте осветљења, боје на зидовима и подовима, рефлексије.
Постоји много других аспеката које треба узети у обзир како би се помогло особама са поремећајима сензорне обраде.
Имаш ли омиљени звук?
Па... живим на фарми и волим да слушам јутарњи хор. Кокошке и патке квачу и кикоћу по цео дан.
Да ли се ваша перцепција и лични став према тишини развијали током година?
Наравно. Рад у индустрији контроле буке ми је помогао да стекнем изоштрену свест и цењење мирног окружења. За опуштање, моја супруга (Лидија) и ја волимо да истражујемо природу и ценимо лепоту природе.
Који савет бисте дали младим стручњацима који данас улазе у аудиометријски сектор?
То је сјајна индустрија у којој се може радити – стално се развија и захтева људе који су страствени према свету у којем живимо.
Како бисте описали САВРШЕНУ аудио кабину?
Ово је деликатно питање јер зависи од намене аудио кабине. Ако се ради о тестовима слуха, тишина је злато. Без спољашње буке и минимални одјек из простора.
Ако је у питању снимање или слушање музике, LEDE (живи крај са слепим крајем) просторија пружа најбоље искуство слушања.
Ако се користи за испитивање опреме или возила, најбоља је анехоична комора (где нема рефлектујућег звука).
Ако се испитују звучне перформансе акустичних производа, онда су потребне реверберациона комора и просторија за пријем.
То је оно што чини наше тржиште тако занимљивим, захтев сваког клијента је често јединствен и другачији од претходног упита.
Које су неке од најважнијих вештина и знања за успех у овој области?
Разумевање акустике је наравно неопходно. Такође је важно познавати стандарде и прописе који регулишу нашу индустрију. Али, шире знање инжењерства је такође неопходно – морамо разумети принципе грађевинарства, конструкције, аеродинамике и термодинамике како бисмо могли да разумемо захтеве наших купаца и понудимо најбоље решење. Такође је веома важно разумети детаље оперативних процедура сваке врсте испитног објекта.
Гледајући унапред, која су нека од најхитнијих истраживачких подручја или иновација на које сматрате да би се акустични сектор требало фокусирати?
Ово је изазовно питање… Верујем да индустрија треба да се фокусира на три важна подручја развоја:
- Бука се сада званично сматра опасношћу по здравље и животну средину, одмах после загађења ваздуха. Континуирано разумевање дугорочног утицаја на наше здравље је неопходно. Проналажење начина за контролу буке у нашем свакодневном окружењу довешће до дужег и здравијег живота.
- Одрживост је изузетно важна за наше будуће генерације. Морамо наставити да развијамо зелена решења за следеће генерације и да заштитимо ову планету коју називамо домом.
- Вештачка интелигенција ће помоћи у покретању наше индустрије. Маскирање звука или побољшање звука вођено вештачком интелигенцијом може побољшати наше искуство слушања, а помоћу машинског учења можемо развити прецизније моделе звучних пејзажа и акустичних решења која помажу у моделирању инжењерских дизајна који функционишу из првог покушаја и уз економичне трошкове за наше клијенте и животну средину.
Које су неке од највећих заблуда о аудиолошкој области којима бисте желели да се позабавите?
Аудиолози само подешавају слушне апарате. На исти начин на који оптичар може да дијагностикује здравствене проблеме далеко изван самих очију, аудиолози могу да испитају колико добро наш мозак може да обрађује звукове, истражују поремећаје равнотеже, тинитус и слушну обраду, и доприносе истраживањима у психоакустици, когницији и старењу.
Где желите да видите аудиолошки сектор у наредним годинама?
У прошлости се аудиологија сматрала реактивном облашћу, која је лечила људе који су већ изгубили део или целу слух. Али сада се брзо креће ка проактивном приступу здрављу и благостању.
Радујем се дану када ће сви ценити квалитет живота који могу имати, од побољшане контроле окружења за слушање током целог животног века. Проактивно скрининг од најранијег узраста је важан део овога. Али више од тога, радујем се холистичком приступу здрављу слуха и мозга, где се аудиолози виде као посвећени играчи, фокусирајући се на когнитивне функције, ментално благостање и друштвену повезаност.
Желим да будем укључен у изградњу прве аудиолошке собе са звучном маском DECIBEL. Она ће одржавати нивое позадинске буке, контролисати реверберацију и смањити ударну буку. Џиновски мехур са контролом звука!